می‌توانیم قزوین را به قطب تولید محتوا تبدیل کنیم

خبرگزاری ایسنا

محمدرضا امامقلی رئیس که در پایان دولت دوازدهم به‌عنوان جوان‌ترین مدیر روی کارآمد، در نشست خبری که امروز ۱۳ بهمن‌ماه در نگارخانه مهر حوزه هنری قزوین برگزار شد، تصریح کرد: زمانی این مسئولیت را بر عهده گرفتم که پایان کار دولت دوازدهم نزدیک بود و به‌نوعی بین ۲ دولت قرار گرفتم بنابراین کار سختی پیش رو داشتم و هماهنگی با استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان سخت بود، بعدازآن نیز دولت جدید روی کارآمد و به دلیل تغییر مدیران، هنوز نتوانستیم به هماهنگی لازم برسیم.

وی افزود: ما آمده بودیم که ثابت کنیم گام دوم می‌تواند حرکت ایجاد کند و مدل حکمرانی بر پایه گام دوم انقلاب را اجرایی کنیم چراکه مردم با روی کار آمدن جوانان، انتظار تغییر دارند، شیوه قدیمی حکمرانی به دلیل مدل‌ تفکر نسل‌های گذشته در عصر امروز جوابگو نیست و باید شیوه جدیدی مبتنی بر ویژگی‌های نسل جدید ایجاد می‌کردیم.

رئیس حوزه هنری استان قزوین خاطرنشان کرد: ما باید خلاقانه شیوه جدیدی طراحی می‌کردیم، حکمرانی فرهنگی تاکنون تمرکزگرا و تصدی‌گر بوده اما ما به دنبال تسهیلگری هستیم، حکمرانی در عرصه فرهنگ بسیار سخت است باید امور فرهنگ بنیان با هویت انقلابی را دنبال کنیم.

وی یادآور شد: در عرصه عملی تلاش کردیم حوزه هنری مردمی باشد، باید با ۱۵ نفر نیروی انسانی استان را پوشش می‌دادیم، کمبود نیروی انسانی بهانه خوبی بود که خدمات صرفاً در شهر قزوین ارائه شود اما در تمام شهرستان‌ها و اغلب شهر و روستاها تلاش کردیم خدمات مختلفی ارائه دهیم و در توزیع محصولات فرهنگی و پخش فیلم و مستند عدالت را رعایت کنیم.

امامقلی بیان کرد: در تولید محصولات تلاش کردیم پیام به مخاطب اصلی برسد، اگر از درگاه‌های رسمی نمی‌توانستیم پیامی را ارائه کنیم با تولید محتوادر بستر فضای مجازی تلاش کردیم که انتقادات را مطرح کنیم و خودمان را در قالب مطالبه‌گر قرار دادیم.

اعتبارات حوزه هنری افزایش پیدا کرده است 

وی خاطرنشان کرد: هرسال اعتبارات حوزه هنری ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، زمانی که مسئولیت را بر عهده گرفتم اعتبار در نظر گرفته‌شده برای ما یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان بود که از این میزان بیش از یک میلیارد تومان صرفاً به حقوق پرسنل اختصاص داشت، با تلاش‌های صورت گرفته با ۳۷ درصد افزایش اعتبار حوزه هنری استان ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شد که از این میزان ۶۰۰ میلیون تومان بودجه فعالیتی و باقی آن هزینه‌های جاری و پرسنلی است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: درگذشته سهم اعتبار غیرفرهنگی نسبت به فرهنگی ۷۰ به ۳۰ بود که در دوره جدید این میزان، برابر شده است و ۵۰ درصد بودجه را به مسائل فرهنگی اختصاص دادیم و در این حوزه تلاش می‌کنیم، در حالی بودجه حوزه هنری پایین است که بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۱۰ میلیارد و بودجه سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین بیش از ۲۰ میلیارد تومان است اما باید دید در عمل چه اتفاقاتی در حوزه فرهنگ رخ‌داده است؟

وی خاطرنشان کرد: طی یک سال اخیر حوزه هنری با بهره‌گیری از روش‌های نوین و تشکیل مرکز رشد و گروه‌های استارتاپی در حوزه تولید محتوای تصویری ۵۰ شغل مستقیم و غیرمستقیم پایدار برای برخی از هنرمندان قزوینی ایجاد کرده است که برخی از آن‌ها مستقیم از حوزه دریافتی ندارند اما توانمند شدند و روش‌های کسب درآمد را آموختند، با توجه به بضاعت حوزه هنری با سایر دستگاه‌ها در ساخت کلیپ نیز همکاری می‌کنیم.

سعدالسلطنه قابلیت تبدیل شدن به شهرک سینمایی را دارد

امامقلی با تأکید بر توانمندی حوزه هنری قزوین در بخش تولید محتوا، بیان کرد: ما این آمادگی راداریم که کارخانه تولید محتوا را در قزوین تأسیس کنیم، می‌توانیم قزوین را به قطب تولید محتوا تبدیل کنیم چراکه ظرفیت خوبی در این حوزه داریم، ما در حوزه محتوا الگوی خوبی داریم و می‌توانیم در عرض ۶ ماه یک جوان را به تولیدکننده محتوا و کنشگر تبدیل کنیم که بعدازآن خودش بتواند کار کند.

وی اظهار کرد: در حوزه نویسندگی نیز جستارنویسی و ناداستان را در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم در حوزه ادبیات و داستان‌نویسی نیز تقویت شویم همان‌طور که در حوزه تولید محتوا وارد شدیم.

رئیس حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: پیشنهاد احداث شهرک سینمایی مشروطه در استان قزوین را نیز به متولیان امر فرهنگ و هنر ارائه دادیم، بر اساس این ایده مجموعه سعدالسلطنه ظرفیت خوبی برای شهرک سینمایی است و می‌توان سرمایه‌گذار برای این کار پیدا کرد.

وی با اشاره به جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: برای برگزاری جشنواره ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار دریافت کردیم و دستگاه پخش را تغییر دادیم، صندلی‌های سالن سینما نیز تعمیر و شست‌وشو شده است و تلاش کردیم کیفیت فیلم مانند پردیس سینمایی کوروش تهران شود، فیلم‌های فجر آمده است و اگر محدودیت کرونایی نباشد جشنواره برگزار می‌شود و آمادگی کامل برای اکران داریم.

امامقلی تأکید کرد: زیست‌بوم فرهنگ و هنر قزوین را در قالب یک سند طراحی کردیم و همه موارد ازجمله اماکن، مفاخر و رویدادها و هر اتفاق فرهنگی و هنری را در سند جمع‌آوری کردیم؛ حوزه داعیه‌دار تربیت هنرمند و کنش برای مردم است، رسالت ما مقام آوردن در جشنواره نیست و این امر را ملاکِ در مدار حرکت کردن نمی‌دانم وقتی ویدئویی بازدید میلیونی داشته باشد یعنی کار به‌درستی انجام‌شده است و نشان می‌دهد که مردم اهمیت بیشتری دارند، اگرچه در جشنواره‌ها نیز مقام آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: در دهه‌های گذشته ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انجام فعالیت‌های هنری و کنشگری میسر نبود؛ مهاجرت‌های زیادی به‌واسطه نبود زیرساخت‌ها از استان قزوین از طرف هنرمندان صورت گرفته است، در تلاش هستیم به‌واسطه حوزه هنری زیرساخت‌های حداقلی در این زمینه در قزوین فراهم شود بنابراین سند زیست‌بوم طراحی‌شده است.

رئیس حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: کلیدواژه ما «هویت و تمدن» است که بعد از جلسات مختلف با نوجوانان ایجاد شده است؛ چشم‌انداز حوزه هنری قزوین «پرچم‌دار هنر پیشران پیشرفت» است، بنابراین همه عوامل تأثیرگذار در آینده را بررسی و نقش هنر را به‌عنوان پیشران برای رسیدن به تمدن اسلامی در راستای ترسیم آینده، نقد وضع موجود و عبرت پژوهی گذشته دنبال می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در تبیین سند تحول با در نظر گرفتن مسائل و معضلات استان قزوین، ۶ راهبرد برای رسیدن به چشم‌انداز تعریف کردیم که می‌توان به تقویت و تبیین گفتمان پیشرفت پیشران، تربیت نسل جدید هنرمندان انقلابی و توجه به تاریخ شفاهی، توسعه هنر مردمی، توسعه و خلق مخاطب جدید، توسعه کمی و کیفی تولیدات هنری استان و توسعه‌سازمانی در راستای چابک‌سازی ستاد و تولید محتوای صف اشاره کرد.

برای درگیری مخاطبان به هنر مردمی ورود کردیم

امامقلی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هنر فیلم‌سازی و مستندسازی در استان قزوین طی یک سال اخیر به رونق افتاده و باید تلاش کنیم این روند تقویت شود، همچنین در این مدت فیلم سینمایی و مستند در محلات به‌ویژه محلات کم برخوردار به نمایش گذاشته‌شده است، با اکران ۸۶ فیلم در ۲۹ روستا و ۵۷ شهر استان بیش از ۱۸ هزار نفر از مردم این فیلم‌ها را دیدند و با ما ارتباط برقرار کردند که بسیار ارزشمند بود.

وی تصریح کرد: همچنین در ۴۹ روستا فیلم کوتاه و ۶ روستا برنامه محله هنر اجرا شد و همکاران ما بیش از ۳ هزار و ۲۹۰ کیلومتر مسیر را طی کردند تا این فیلم‌ها را نمایش دهند، همچنین برند گالری شهر نیز ساخته‌شده و قرار است نمایشگاه‌ها به‌منظور دسترسی آسان مردم در بوستان‌های مختلف نیز نمایش داده شد.

رئیس حوزه هنری استان قزوین بیان کرد: به هنر مردمی ورود پیدا کردیم تا مخاطبان را درگیر کنیم، بار زمین‌مانده شهرداری را ما بر عهده گرفتیم در این مدت همچنین ۲۸ نمایشگاه در سطح شهر، ۶ نمایشگاه در خارج شهر در حوزه هنرهای تجسمی برگزار شده و  ۱۷ کتاب توسط حوزه هنری در حوزه ادبی و در حوزه‌های آفرینش ادبی در دست انتشار است.

وی یادآور شد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، رو آوری به نمایش خیابانی از دیگر برنامه‌های حوزه هنری در پایان سال است و ۶ نمایش برای عید با عنوان نمایشنامه‌های هفت‌سین نوروزی در حال تهیه است.

امامقلی در پایان تأکید کرد: از مسئولان استانی تقاضای کمک و هم‌افزایی در راستای پیشبرد اهداف حوزه هنری داریم، متأسفانه به‌جای مانع زدایی شاهد دخالت‌های سیاسی در امورات تخصصی هستیم به‌طوری‌که برخی از نمایندگان استان حتی در تعدیل نیرو حوزه را زیر فشار قرار داده بودند، اما ما تلاش داریم بدون هیچ نگاه سیاسی، هنر را در بین مردم ببریم.

می‌توانیم قزوین را به قطب تولید محتوا تبدیل کنیم