خبرگزاری فارس :
مجید عابدی کارشناس تعلیم و تربیت در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس درباره جهاد تبیین، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در بزرگداشت بیعت تاریخی همافران عزیز در 19 بهمن ماه که آن را نقطه عطف خواندند چند نکته کلیدی را ابراز فرمودند؛ اولین مورد اشاره به عامل ماندگاری، استمرار و اثرگذاری آن حرکت بزرگ و تاریخساز، کار رسانهای و روایت صحیح آن ماجرا براساس یک قاب هنرمندانه بود؛ اشارهای که تأثیر ایجاد محتواهای ناب و بهنگام و مؤثر و دارای بُرد و نفوذ تحریک افعال و رفتار را یادآوری میکند و همچنین یادآوری میکند که تبیین هنرمندانه، لطیف و رسانهای میتواند ماندگار و تاریخی و جریانساز شود و به بیان رهبری مصداق «تشخیص نیاز لحظه» است.
وی ادامه داد: دومین اشاره در بیانات رهبر معظم انقلاب، تأکید بر رسالت جدید جهاد تبیین بود که پیش از این نیز در فرمایشاتشان، بروز و ظهور صحنه جدید جهادی در عرصه محیط های رسانهای و فضای مجازی و عملیات نرم را در این راستا، خاطر نشان کرده بودند؛ ایشان حتی ماندگاری تصویر تاریخی همافران را نیز نمونهای از اثر ماندگار کار تبیینی برشمردند و آن را برای اثر بیبدیل روایتگریِ درست از حوادث نمونه آوردند.
عابدی اضافه کرد: آنچه که این روزها در نحوه تولیدات محتوایی تبلیغی، ارشادی، روشنگری و … میباید به آن دقت کرد، شاخصهای اثرگذاری، هویت بخشی بصری، و تأثیرات در رضایتمندی مخاطبان است و دقت کرد که یک تصویر، یک عکس نوشته، یک کلیپ ارزنده، و یک محتوای چندرسانهای ِ مقبول، میتواند گذر از مرزهای شش درجه جدایی و انتشار وایرال و تاثیر در افکار را به همراه داشته باشد.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در جملهای صریح اشاره داشتند که در مقابل تهاجم رسانهای، جهاد تبیین یک فریضه قطعی و فوری است و وظیفه همگان به ویژه مسؤولان و متولیان رسانه ملی و صاحبان انواع رسانهها را به میدان آمدن و روایت صحیح پیشرفتها و خدمات بزرگ انقلاب دانستند و به کمکاریها انعکاس اخبار تحولات در رسانهها اشاره داشتند؛ اینها همان تأکید بر استراتژی محتوایی، رونق محتواهای غنی و انتشار در وسعت جهانی است و حالا دیگر وقت عمل است و باید با ابزارها و رسانهها و معادل حجم هجوم دشمن، وارد صحنه واقعی و مجازی گردید.
* جهاد ترکیبی، مرد میدانهای واکنش سریع میطلبد
این کارشناس تعلیم و تربیت گفت: نکته ارزشمند دیگر در سخنان رهبر معظم انقلاب، رسالت توجه به جهاد ترکیبی بود؛ آنچه که در مقابل تهاجم ترکیبی دشمن در عرصههای متعدد اقتصادی، سیاسی، امنیتی، رسانهای و دیپلماسی به میدان مقابله آمده و باید معادل خنثیساز آنها و یا با نگاه ارزندهتر و مدبرانهتر، پیشگیری و پیش دستی نمود و صحنه مقابله را مدیریت کرد.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در این بخش نیز با شفافیت ارائه طریق نمودند که «در مقابل این تهاجم ترکیبی و دستهجمعی، نمیتوانیم همیشه در موضع دفاعی بمانیم و ما نیز باید در زمینههای مختلف از جمله رسانهای، امنیتی و اقتصادی تهاجم ترکیبی کنیم که در این زمینه اهل فکر و اقدام بخصوص مسؤولان، موظف به تلاش هستند». لذا آموزه صریح بیانات ایشان، اهل فکر و اقدام و مسؤولان را موظف به ورود در جهاد اندیشمندانه و اقدامی و موثر نموده است.
عابدی افزود: باید به خود یادآوری کنیم که وقت اقدام همگانی نیروهای انقلابی و فرصت خدمت مسؤولین وفادار و انقلابی به هرحال محدود است و بدون فوت وقت و تعللورزی و سندرمهای مدیریتی و بدون هزینه فرصتهای نامتعارف، و بدون احاله به غیر و حواله به شرایط و ناملایمات، باید از ایده و برنامه به مرحله اقدام و عمل رسید.
وی ادامه داد: این جهاد، مرد میدانهای واکنش سریع و مرد میدانهای الگو گرفته از شهید سلیمانی طلب میکند؛ آماده شویم برای اینکه در این جهاد ترکیبی، تهاجم ترکیبی دشمن را منفعل و منکوب نموده و ولایت پذیری را در عمل به منویات رهبری و در نتایج خدمت واقعی به مردم، و در فتح قلههای تعالی جمهوری اسلامی محقق نماییم.
* میدان جهاد ترکیبی در نظام آموزشی
این کارشناس تعلیم و تربیت اظهار کرد: میدان جهاد ترکیبی در نظام آموزشی، میتواند حرکت دادن همه توقفهای اسنادی، منزلتی، تحولی، کارآمدی، معیشتی، نوآوری، فناوری و … و مقابله با همه جریانات نفوذ، نفاق، تعلل و گردابهای عدم تحقق تعالی و … تلقی شود.
وی تصریح کرد: پس برای مجاهدتی فزاینده باید از صف تا ستاد، و در همه ارکان مجری تا تصمیمساز، جهاد عملی و همگرایی انقلابی و اقدامات اثربخش صورت گیرد؛ این مجاهدت عزمی فراتر از گروه و جناح و تشکل خاص میطلبد و همه جامعه فرهیخته فرهنگیان باید دست در دست هم، فعالان و کنشگران و پایشگران این عرصه باشند.
تبعیت از فرمان جهاد ترکیبی/ میدان جهاد ترکیبی در نظام آموزشی کجاست؟