مقابله با جنگ نرم دشمن تنها از طریق حرکت جهادی و تبیینی / عموم مردم، مخاطب تعبیر “جهاد تبیین”

خبرگزاری ایسنا

به گزارش ایسنا، این برنامه امروز (۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۰) در سالن شهید صبوری معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با حضور حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی، رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم و نویسنده کتاب «جهاد تبیین»، دکتر عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران، دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی، دکتر رضا فریدزاده سرپرست سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی برگزار شد.

مقابله با جنگ نرم دشمن تنها از طریق حرکت جهادی و تبیینی

دکتر جمال رحیمیان، سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی با اشاره به اقدام سریع و جهادی در زمینه پرداختن به موضوع جهاد تبیین گفت: تبیین به معنای تعریف، بیان و رفع ابهام است و اساساً هر حرکت انسانی، فرهنگی، اجتماعی باید با تبیین همراه باشد، زیرا با انسان و جامعه سروکار داریم. انسان و جامعه به حرکت درنمی‌آید، مگر اینکه مسیر آینده‌اش مشخص باشد. در جریان تحولات سیاسی هم تبیین جایگاه مهمی دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی افزود: در جریان انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره)، مبارزه را با چند سخنرانی شروع کردند و در حقیقت، با این سخنرانی‌ها، تبیین آغاز شد و در سخنرانی‌های ۱۰ تا ۲۰ بهمن ۱۳۴۸، امام (ره) در درس‌های فقه، بحث نظریه حکومت اسلامی و ولایت فقیه را تبیین می‌کردند. بنابراین تبیین امروز امری ضروری برای انسان و جامعه است.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر، مقام معظم رهبری از واژه “جهاد” استفاده کردند. جهاد واژه‌ای است که در مواقع خاص و فوق‌العاده از آن استفاده می‌شود. استفاده از واژه جهاد از سوی مقام معظم رهبری، نشان‌دهنده وضعیتی فوق‌العاده است. باید درخور این واژه، حضورمان هم جهادی باشد. این وضعیت فوق‌العاده‌ای که دشمن برای کشور ایجاد کرده است و جنگ نرمی و شناختی که با آن روبرو هستیم، بجز با یک حرکت جهادی و تبیینی، قابل مقایسه نیست. تغییر باورها، هنجارها و ارزش‌ها، هدف دشمن از این جنگ شناختی است تا مردم و بخصوص جوانان کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

دکتر رحیمیان تصریح کرد: وظیفه رسانه‌های کشور به ویژه رسانه‌های جهاد دانشگاهی است که هژمونی رسانه‌های غرب که ارزش‌ها و باورهای مردم را هدف قرار داده‌اند، شناسایی و خنثی کنند. براساس فرمایش مقام معظم رهبری، باید در جهاد تبیین و جهاد رسانه‌ای، بتوانیم حرکت بعدی دشمن را فعالانه تشخیص و براساس آن اقدام کنیم.

مخاطب تعبیر “جهاد تبیین” در این برهه زمانی، عموم مردم است

حجت الاسلام و المسلمین سعید صلح میرزایی، رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم نیز در این نشست تأکید کرد: جهاد تبیین واژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب از ۵ مهرماه ۱۴۰۰ آن را به کار بردند. تفاوت این تعبیر در این برهه از زمان با قبل در این است که پیش از این، مخاطب مقام معظم رهبری، دانشگاهیان و اساتید و طلاب و فرهیختگان بودند؛ اما در این برهه از زمان، مخاطب ایشان همه مردم هستند.

نویسنده کتاب جهاد تبیین خاطر نشان کرد: جهاد تبیین یک عکس‌العمل نسبت به ذهن مشوشی است که در عرصه شناخت دچار مشکلاتی شده است و نباید نسبت به این ذهن آشفته بی تفاوت باشیم. دلیل اینکه مقام معظم رهبری، مخاطبان تعبیر جهاد تبیین را عموم مردم عنوان کردند، حجم بالای فعالیتی است که دشمن در زمینه تحریف و جنگ ترکیبی انجام می‌دهد. دشمن توانسته است به خصوصی‌ترین بخش زندگی مردم به خصوص جوانان نفوذ پیدا کند. فرزندان ما اکنون می‌توانند در عرض چند ثانیه (از طریق اینترنت و فضای مجازی) به محتواهای بد و نامناسب دسترسی پیدا کنند.

حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند، همه کسانی که (در فضای مجازی) حساب کاربری دارند، یک تریبون شده‌اند و صدای آنها شنیده می‌شود. اینجاست که رهبر همه را به میدان بزرگ جهاد تبیین فراخوانده‌اند. در فضای حقیقی هم با توجه به حجم بالای دسترسی به اطلاعات، فرمان جهاد تبیین می‌تواند مفهوم خود را پیدا کند.

رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم تأکید کرد: باید از فرمان راهبردی جهاد تبیین که از سوی مقام معظم رهبری اعلام شده است، صیانت شود. گاهی می‌بینیم که برخی فرمان‌ها با نگاه‌های ویترینی و نمایشی، به کنار رفته، تحریف شده یا مورد سودجویی قرار می‌گیرد. اما میدان عملیات جهاد تبیین کاملاً مشخص است و باید سریعاً از تبیینِ جهاد تبیین وارد مرحله عملیات شویم. نشست امروز هم با این هدف برگزار شده است.

حجت الاسلام و المسلمین صلح میرزایی تصریح کرد: نگاه کنیم که دشمن در چه نقاطی تمرکز کرده است و در همان نقاط، عملیات پدافندی انجام دهیم. این نقاط باید به درستی شناسایی شوند و اگر محتوا در اختیار داریم، محتوا ارسال شود و اگر محتوای مناسب نداریم، ترکیبی از پژوهش و هنر را مورد استفاده قرار دهیم تا بتوانیم این تبیین را به شکل صحیح انجام دهیم و تحریف‌های بوجود آمده را از بین ببریم. برخی موانع وجود دارد که این حرکت را به جهاد تبدیل کرده است؛ به عنوان مثال، بسیاری از مخاطبان علاقه‌مندی انقلابی و دینی دارند، اما شجاعت لازم برای ورود به این عرصه را ندارند که باید این شجاعت و شهامت را در آنها بوجود بیاوریم. همچنین ناهماهنگی و ناهمترازی را از بین ببریم.

رییس دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله العظمی خامنه‌ای در قم افزود: به قرارگاهی برای هدفمند کردن اقدام‌ها نیاز داریم و جهاد دانشگاهی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها باید در آن حضور داشته باشند. با توجه به بودجه‌های محدود فرهنگی لازم است اراده بالاتری در نظر گرفته شود تا قرارگاه موقت در محیط دانشگاه‌ها ایجاد شود. مجموعه‌های مختلف باید در مورد شبهات مختلف پاسخگو باشند و بتوانند محتوای مورد نیاز مردم و جوانان را به شکل مناسب تولید و ارائه کنند. شکل‌گیری یک ستاد فرماندهی و قرارگاه واحد کمک می‌کند تا این جریان فتنه و تحریف را شکست دهیم.  

حقایق برای دانشجو در محیط‌های دانشگاهی تبیین شود

حجت الاسلام والمسلمین دکتر روح الله شاطری، دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیز در این مراسم گفت: یکی از ویژگی‌های ارزنده مقام معظم رهبری، گشودن افق‌های جدید در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی است. جریان حرکت انقلاب اسلامی به دلیل ظهور و بروز سختی‌ها، مشکلات و موانع خواسته و ناخواسته، (گاهی) باعث ایجاد خستگی، کندی، یکنواختی و گم‌گشتگی می‌شود. یکی از نقش‌های اصلی رهبران، نشان دادن قله‌ها، چشم‌اندازها و آرمان‌های جدید است که نیروها را به حرکت وادار کرده و شور و اشتیاق جدیدی در آنها ایجاد می‌کند. رهبر معظم انقلاب (علاوه بر مقام سیاسی که دارند) یک شخصیت فکری و فرهنگی هستند که با نشان دادن افق‌های جدید، این شور و اشتیاق را در مردم ایجاد می‌کنند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در خصوص بحث جهاد تبیین تصریح کرد: زمانی که مقام معظم رهبری در اربعین 1400 به هیأت‌های دانشجویی تأکید کردند، هرکدام از شما باید مانند چراغی باشید که پیرامون خود را روشن و حقایق را تبیین کند. دشمن درحال تحریف، تخریب و تخطئه باورها و ارزش‌های انقلابی ما است. اگر امروز قرار است طبق فرمایش مقام معظم رهبری حقایقی را روشن و تبیین کنیم، این حقایق باید برای دانشجو در محیط‌های دانشگاهی تبیین شود. خودم را از خانواده جهاد می‌دانم و معتقدم، جهاد دانشگاهی یک سازمان فکری و فرهنگی است که می‌تواند در این زمینه (جهاد تبیین)، نقش داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر شاطری افزود: در بحث جهاد تبیین عنوان می‌شود که با یک جنگ شناختی روبرو هستیم که اصلی‌ترین عنصر انقلاب را نشانه گرفته است. جهاد تبیین یعنی هماهنگی و قرار دادن سپر دفاعی در همان جایی که حمله از سوی دشمن صورت می‌گیرد. سهم مسئولان (برای مقابله با اقدامات دشمن) باید مشخص شود و کارها به صورت دقیق روی میز قرار بگیرد. جهاد تبیین می‌تواند مکمل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم باشد.

کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه و تحول فکری انسان‌ها

دکتر عباس سلیمی نمین، مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در مراسم رونمایی از نشان “جهاد روایت و تبیین”، سایت دبیرخانه دانشجویی جهاد روایت و تبیین و همچنین، پوستر نخستین همایش ملی- دانشجویی جهاد تبیین گفت: باید ریشه‌یابی کرد که چرا امروز در حوزه فرهنگ دچار کندی شده‌ایم و این موضوع برمی‌گردد به اخلال‌هایی که در روند انقلاب اسلامی ایجاد شد. برای بررسی این اخلال‌ها باید به عقب برگردیم. انقلاب اسلامی در یک محیط کاملاً باز، اصول و مبانی خود را عرضه کرد و در کنار آن، گروه‌های دیگر هم مبانی خود را عرضه کردند. اما چرا یک راه‌حل (انقلاب اسلامی) توانست در میان جامعه اکثریت مطلق را به دست بگیرد؟ ویژگی در مختصات اندیشه و نوع عملکرد وجود داشت که مورد توجه قرار گرفت. 

دکتر سلیمی نمین افزود: شخصیت‌های زیادی تلاش کرده بودند تا مبانی تفکر اسلامی که دچار تحریف شده بود را تصحیح کنند. با عنایت ویژه قدرت‌های مسلط بر ایران اسلام هم به لحاظ باورهای ساختگی و هم ابزار سخت، ‌در انزوا قرار گرفته بود. زمانی که قوت‌های تفکر اسلامی برای دانشجویان و مردم به درستی تشریح شد، حرکت جدی ایجاد شد. امام خمینی (ره) دارای ویژگی‌های مهمی بود و ثابت کرد که انقلاب، از این ظرفیت وجودی که بتواند چتری برای همه دارندگان اندیشه‌های مختلف باشد، برخوردار است. امام خمینی (ره) یک تفکر دارد، اینکه اگر قرار است تحولی در ایران صورت بگیرد، باید حول محور اسلام باشد، اما این نسخه را برای سایر جوامع درنظر نمی‌گیرد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تأکید کرد: امام خمینی (ره) به این جمع‌بندی رسید که هیچ عامل دیگری الا اسلام نمی‌تواند منشأ تحول در ایران باشد. اگر ایشان بر اسلام تأکید دارد، نمی‌خواهد انحصاری عمل کند، بلکه می‌خواهد مؤثر عمل کند. باید منش امام خمینی (ره) مورد توجه جدی قرار بگیرد تا جعل نشود. ایشان می‌توانست با یک اظهارنظر، خیلی از جریان‌های سیاسی را از میدان خارج کند ولی این کار را نکرد.  

دکتر سلیمی نمین تصریح کرد: می‌خواهم به یک شبهه بزرگ و ظالمانه که کارکرد اقدامات امام خمینی (ره) را در جامعه ما تقلیل می‌دهد، اشاره کنم، روحانیت حق دیگران را غصب کرد، یعنی این حکومت، حکومت غاصبی است و حق سایر جریان‌ها که در تحول ایران نقش اساسی داشتند را غصب کرد. ما وظیفه داشتیم در انقلاب اسلامی و روش امام مطالعه کنیم. امام خمینی (ره) معتقد بودند نباید کاری کنیم که دستگاه استبداد از آن نفع ببرد و واقعاً هم به این موضوع به لحاظ اخلاقی پایبند بودند که عظمت ایشان را نشان می‌دهد. امام خمینی (ره) با بزرگ‌منشی توانست آرامش را در سایر جریان‌ها ایجاد کند و آنها هم دریافتند که ایشان جز دلسوزی برای آنها، اندیشه دیگری ندارد.

وی تأکید کرد: در جریان پیروزی انقلاب اسلامی به الزامات حکومت‌داری توجه داشتیم، یعنی بتوانیم به همه اقشار جامعه ولو اینکه با ما مخالف هستند، نشان دهیم که به دنبال صیانت از منافع ملی هستیم. آیا این دیدگاه نسبت به حکومت‌داری امروز وجود دارد؟ نه، خیلی در نگاه به حکمرانی کوچک شده‌ایم. باید برای همه به درستی تبیین شود، آنچه موجب توفیق انقلاب اسلامی شد، کار فکری و دلسوزی نسبت به همه اقشار جامعه با هر نوع تفکری بود. امام خمینی (ره) به هیچ وجه انگیزه قدرت نداشت. 

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران افزود: در حوزه فرهنگ نگاه‌های بسیار محدودی داریم و باید در این حوزه، نگاه‌های کلان به جامعه داشته باشیم؛ همه سلایق جامعه را زیر چتر خود قرار دهیم و نگاه ما محدود به یک قشر خاص نباشد. کار فرهنگی یعنی اصل قرار دادن رشد جامعه، اصل قرار دادن تحول فکری انسان‌ها و انقلاب اسلامی با این تفکر پیش رفت و خود مردم به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند زیر بار سلطه، شئون انسانی خود را حفظ کنند.

https://scrapper.ir/15/02/2022/%d9%85%d9%82%d8%a7%d8%a8%d9%84%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d8%ac%d9%86%da%af-%d9%86%d8%b1%d9%85-%d8%af%d8%b4%d9%85%d9%86-%d8%aa%d9%86%d9%87%d8%a7-%d8%a7%d8%b2-%d8%b7%d8%b1%db%8c%d9%82-%d8%ad%d8%b1%da%a9%d8%aa/